
Η ΠΡΟΚΛΗΣΗ
Ο περιφερειακός του Βόλου σήμερα διχοτομεί το αστικό συγκρότημα, καθώς ο σχεδιασμός του ως εθνική οδός μεγάλων ταχυτήτων, αντίκειται στη λειτουργικότητα της πόλης.
Θανατηφόρα ατυχήματα σημειώνονται τακτικά σε αυτό τον άξονα.
Η πρόκληση εστιάζεται στη μετατροπή της οδού σε λεωφόρο (δρόμος τύπου 1) ήπιας κυκλοφορίας, έναν αστικό άξονα πράσινης ανάπτυξης που θα ενσωματώσει τα νέα αστικά επίκεντρα (τους λεγόμενους υποδοχείς κατά ΓΠΣ) και από τις δύο πλευρές της πόλης και ταυτόχρονα θα υποστηρίζει συμπληρωματικές λειτουργίες (πχ. χώρους μακροχρόνιας στάθμευσης, ζώνες στάσης και στάθμευσης, ποδηλατόδρομους κλπ.).
Η ΠΡΟΤΑΣΗ
Στη πρότασή μας η οδός υποβιβάζεται σε λεωφόρο (Τύπου 1) με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, τραμ και παράδρομους ήπιας κίνησης με ποδηλατόδρομους, πεζόδρομους κλπ.
Ως δρόμοι για μεγαλύτερες αποστάσεις, οι λεωφόροι προτείνονται ως οι ευρύτεροι δρόμοι της πόλης, με μέγιστη ταχύτητα 40 km/h και πλάτος 31 (χωρίς το τραμ) μέτρα. Οι λεωφόροι εφάπτονται στις γειτονιές, συνδέονται στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο της πόλης και στους τρεις τύπους δρόμων της πρότασης μας για τα νέα επίκεντρα.
Σε μια πόλη που επιδιώκει μηδενικό άνθρακα, οι λεωφόροι συνδεδεμένοι με μακροχρόνιους χώρους στάθμευσης, πρέπει να είναι οι μόνοι δρόμοι στους οποίους να επιτρέπετε η κίνηση συμβατικών οχημάτων (εάν υπάρχουν).
Αν και προορισμένοι για ταχύτερη κυκλοφορία, οι λεωφόροι πρέπει να βελτιώνουν την ασφάλεια για όλους τους χρήστες του δρόμου, προσφέροντας χωριστές διαδρομές για ποδηλάτες και πεζοδρόμια για τους πεζούς.
Στις διασταυρώσεις, έξυπνα¨ σήματα κυκλοφορίας μπορούν να ανιχνεύσουν τους κινδύνους για την ασφάλεια και να προσαρμόσουν τα φανάρια για την προστασία των πεζών.
Οι λεωφόροι φέρουν τον υψηλότερο όγκο οχημάτων, αλλά δεν πρέπει να αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του οδικού δικτύου. Στα νέα επίκεντρα θα μπορούσαν να αντιπροσωπεύουν το 10% του συνολικού μήκους του οδικού δικτύου και να περιλαμβάνουν προσαρμόσιμες ζώνες για βραχυπρόθεσμη στάση υποστηρίξεων.

Ο περιφερειακός του Βόλου μετατρέπεται από αδιαπέραστο τοίχο αυτοκινήτων και θανάτου, στη νέα σπονδυλική στήλη της πόλης. Ένας βιώσιμος δακτύλιος με νέα επίκεντρα και συμπληρωματικές λειτουργίες σε ότι περιβάλει.