Η ΠΡΟΚΛΗΣΗ
Ο κίνδυνος του Βόλου από έντονες πλημμύρες από τις βροχοπτώσεις είναι εμφανής και αυξάνεται. Ο Βόλος έχει βιώσει σοβαρές καταιγίδες και φονικές πλημύρες (1955, 2006, 2009), που προκάλεσαν εκτεταμένες ζημιές και διαταραχές. Η παγκόσμια αλλαγή του κλίματος θα οδηγήσει σε αυξημένη ένταση αυτών των καταιγίδων, αυξάνοντας τον κίνδυνο των πλημμυρών και τον αντίκτυπό τους, ενώ η αποσπασματική ανάπτυξη της πόλης θέτει σε κίνδυνο περισσότερους ανθρώπους και περιουσίες.
Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, τα υλοποιημένα αντιπλημμυρικά έργα είναι προσανατολισμένα στην διευθέτηση των χειμάρρων με επαύξηση των πλαϊνών τοιχωμάτων ώστε να μην υπάρχει υπερχείλιση προς τη πόλη όταν τα νερά των χειμάρρων ανεβαίνουν. Αυτή η πρακτική θα εμποδίζει στην περίπτωση ανόδου της στάθμης της θάλασσας να αξιοποιηθούν οι χείμαρροι ως αντιπλημμυρικά κανάλια που θα μπορούσαν να συλλέγουν τα επιφανειακά όμβρια της πόλης, μιας και η δυνατότητα απορροής των σημερινών κλίσεων δεν θα λειτουργεί. Ωστόσο, υπάρχει περιθώριο βελτίωσης. Οι πλημμύρες αποτελούν κίνδυνο για όλα τα στοιχεία της πόλης - κάτοικοι, επιχειρήσεις, ιδιωτική και δημόσια ιδιοκτησία, επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, δίκτυα μεταφορών και άλλα - γι 'αυτό χρειάζεται μια ολοκληρωμένη προσέγγιση των πλημμυρών.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ
Απαιτείται συνολική μελέτη αντιπλημμυρικής προστασίας της πόλης και προσαρμογή όλων των κοινωφελών δικτύων στη νέα κατάσταση. Έργα θωράκισης των ακτών, επανασχεδιασμός των χειμάρρων ως προς την διαμόρφωση του βυθού και μετατροπή τους σε πλωτές οδούς επιφανειακής αποστράγγισης της πόλης. Μετατροπή οδών σε κανάλια αποστράγγισης της πόλης και έργα διαχείρισης, συγκράτησης και αξιοποίησης, των όμβριων υδάτων.
Στη παραπάνω εικόνα παρουσιάζεται το δυσμενέστερο σενάριο των 2μ ανύψωσης της θάλασσας (2050) και προτείνεται ένα σχέδιο αντιπλημμυρικής προστασίας με κανάλια στη περιοχή του σημερινού κέντρου και λιμενολεκάνη στη περιοχή της Νεάπολης που έχει το μεγάλο πρόβλημα. Αντίστοιχη περίπτωση υλοποιεί σήμερα το Τορόντο (βλ. παράρτημα). Βέβαια όσα ξέραμε και σχεδιάζαμε για τη κινητικότητα της πόλης επανεξετάζονται στο πλαίσιο που θέτει η ανθεκτικότητα της πόλης στις πλημμύρες και συνδυαστικά με της σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις και όσα ακόμα παρουσιάζονται στις προτάσεις μας για τα νέα αστικά επίκεντρα.
Σύμφωνα με τους παγκόσμιους δείκτες ανάπτυξης της παγκόσμιας τράπεζας που αφορούν τη μεταβλητότητα του κλίματος, μεγάλες περιοχές της πόλης του Βόλου εκτίθενται σε κινδύνους πλημμυρισμού και ανθεκτικότητας.
Οι δείκτες αναφέρονται σε μια στάθμη ανύψωσης +5 m και εστιάζουν σε:
1. Οικόπεδο όπου η ανύψωση είναι κάτω από 5 μέτρα (% της έκτασης)
2. Πληθυσμός που ζει σε περιοχές όπου η ανύψωση είναι κάτω από 5 μέτρα (% του συνολικού πληθυσμού)
3. Πληθυσμός που επηρεάζεται από ξηρασίες, πλημμύρες και ακραίες θερμοκρασίες (μέσος ετήσιος όρος. % του συνολικού πληθυσμού)
4. Αστική περιοχή με ανύψωση κάτω από 5 μέτρα (% της αστικής γης)
5. Αγροτικός πληθυσμός ζει σε περιοχές όπου η ανύψωση είναι κάτω από 5 μέτρα (% του αγροτικού πληθυσμού)
6. Αγροτική έκταση όπου η ανύψωση είναι κάτω από 5 μέτρα (% της αγροτικής έκτασης)
7. Αστικός πληθυσμός που ζει σε περιοχές όπου η ανύψωση είναι κάτω από 5 μέτρα (% του αστικού πληθυσμού)
Για του λόγου το αληθές να πούμε ότι οι δείκτες της Παγκόσμιας Τράπεζας διερευνούν ανύψωση +5μ.
http://wdi.worldbank.org/table/3.11
Μοντελοποίηση της ανόδου της Θάλασσας εδώ:
http://flood.firetree.net/…
Γράφημα (σε πόδια), από Underwater: Rising Seas, Chronic Floods, and the Implications for US Coastal Real Estate (2018) | Union of Concerned Scientists
ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΑ ΕΡΓΑ
Η επιφανειακή επίλυση στη σημερινή στάθμη της πόλης προϋποθέτει επανασχεδιασμό των κλίσεων και ανύψωση των αγωγών των υδάτων σχεδόν αδύνατον για τα υφιστάμενα πλάτη των δρόμων του Βόλου, και της στάθμης των οικοδομών.
Η επίλυση με αντλιοστάσια που θα μπορούσαν να υπερπηδήσουν τα σημερινά αντιπλημμυρικά έργα και τις αναγκαίες ανυψώσεις της ακτής είναι μια πολύ δαπανηρή εγκατάσταση και δεν θα μπορούσε να ανταποκριθεί σε ξαφνικές καταιγίδες έντασης που αναμένονται με τη μεταστροφή του κλίματος σε τροπικά φαινόμενα.
Η μετατροπή κάποιων οδών σε υδάτινα κανάλια για τη περισυλλογή των επιφανειακών νερών, όπως ετοιμάζεται το Τορόντο, είναι μάλλον η καταλληλότερη λύση για τη πόλη του Βόλου.
Επιπλέον πρέπει να εφαρμοστούν καινοτομίες για την ελεγχόμενη συγκράτηση των νερών που οδηγούνται στα κανάλια, τόσο στις δομές της πόλης αλλά και με ευρύτερες διαμορφώσεις συλλογής νερών στα όρια των χειμάρρων (Βλ. πρόταση πάρκου) και συνολικές αναπλάσεις σε περιοχές που έχουν δημιουργηθεί από προσχώσεις στη θάλασσα και είναι καταδικασμένες να βυθιστούν, όπως είναι η Νεάπολη (Βλ. μοντελοποίηση της στάθμης ανόδου της θάλασσας για τη πόλη του Βόλου).
Πρέπει να υπογραμμιστεί ότι για να εφαρμοστούν όλα τα παραπάνω πρέπει να αναθεωρηθεί ολόκληρο το σύστημα κινητικότητας στη πόλη, όπως παρουσιάζεται σε αυτή τη μελέτη ανθεκτικότητας.
ΧΑΡΤΗΣ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΕ ΠΛΥΜΜΗΡΕΣ
Ο χάρτης ανθεκτικότητας σε πλημύρες ακολουθεί τις συστάσεις του προγράμματος “100 Ανθεκτικές Πόλεις” (100RC) με βάση την εμπειρία περιοχών, που έχουν πριν από μας, προχωρήσει τα σχέδια ανθεκτικότητας των πόλεων τους.
1. Δημιουργία ενός πολεοδομικού οδηγού, έργων και προγραμμάτων, που να βασίζεται στους εντοπισμένους μεγαλύτερους κινδύνους της πόλης. Ο κίνδυνος, πρέπει να λαμβάνει υπόψη την ευαισθησία και τον αντίκτυπο, πρέπει να αξιολογείται βάσει μιας κοινωνικής ανάλυσης κόστους - οφέλους λαμβάνοντας υπόψη τους φυσικούς κινδύνους της πλημμύρας, τις κοινωνικές αδυναμίες και την κρίσιμη υποδομή που απαιτείται.
2. Χρήση προσομοίωσης για όλη την πόλη για να προσδιοριστεί η πιθανότητα και η επίδραση των πλημμυρών και χαρτογράφηση για τις κρίσιμες υποδομές, τις φυσικές και τις κοινωνικές ευπάθειες. Δημιουργία ενός διαισθητικού χάρτη που να μπορεί να διερευνηθεί από πολλούς ενδιαφερόμενους.
3. Χρησιμοποιήστε χαρτογράφηση και πρόβλεψη κινδύνων για να καθοδηγήσετε τη χρηματοδότηση και την ανάπτυξη επιχειρησιακών πόρων. Το επιχειρησιακό προσωπικό και η τεχνολογία θα πρέπει να εκχωρούνται γεωγραφικά και να χρηματοδοτούνται με βάση την απόδοση της επένδυσης έναντι του κινδύνου πλημμύρας και του επιτεύξιμου επιπέδου εξυπηρέτησης.
4. Προγραμματισμός και χρηματοδότηση κεφαλαίων με βάση τα αποτελέσματα της μοντελοποίησης των κινδύνων πλημμύρας, ευθυγράμμιση των επενδύσεων με μια κοινωνική ανάλυση κόστους-ωφελειών που να αποδίδει την απόδοση της επένδυσης και το επιτεύξιμο επίπεδο εξυπηρέτησης.
5. Ενθάρρυνση νέων εταιρικών σχέσεων και καινοτόμων τεχνικών προσεγγίσεων. στρέφοντας τη σκέψη προς την αντοχή των πλημμυρών.
6. Συνεργαστείτε τοπικά, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο και να επιδείξετε ηγετικό ρόλο στην αντοχή των πλημμυρών.
7. Επικοινωνία των κινδύνων πλημμύρας στο κοινό και τους ενδιαφερόμενους και ενθάρρυνση των κατοίκων και των επιχειρήσεων να αναλάβουν δράση.